نکاتی درباره گرفتگی صدا و راههای درمان(حسين محمدي
 
درباره وبلاگ


خدا یا آن گونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم،و ان گونه بمیرانم که به وجد نیاید کسی از نبودنم ________ _______ ______ _____ ____ بی انتهــــــــــــــــــــــــــــــــاتــریــــن
بــــی انـتــهــاتــریــن
عــبــرتـــــــــــــــ

صدای قوی، شفاف، انعطاف پذیر و نافذ ثروت بزرگی است.
در حفظ این سرمایه بزرگ، بیشتر تلاش کنیم.

آیا تا به حال به افزایش توانایی مکانیسم صوتی خود توجه کرده اید؟
از پرورش صدا و تقویت حنجره چقدر می دانید؟
با مفاهیم بهداشت صوتی تا چه اندازه آشنایی دارید؟
آیا ابزار صوتی خود را می شناسید؟
تا چه اندازه برای حفظ و سلامتی ابزار صوتی خویش تلاش نموده اید؟


حنجره مولد اصلی صداست.

صوتی که ایجاد می شود،
هنگام عبور از گلو، حلق و بینی، دهان، زبان، دندان و لبها
 باعث تغییر صدا و ایجاد طنین در آن می شود.

اختلال در هر قسمت از این معبر، موجب تغییر صدا می شود

 


گرفتگی صدا نشانه چیست؟

تارهای صوتی که نوارهای کوچک ماهیچه ای در گلو هستند، با تنفس حرکت می کنند و هنگام حرف زدن دچار لرزش می شوند. وقتی صدا می گیرد که چیزی مانع از انجام درست لرزش آنها شده است.
این چیز معمولا التهاب است (در اثر داد زدن برای تشویق تیم مورد علاقه، حرف زدن زیاد با صدای بلند، فریاد زدن بر سر کودکان یا حتی آواز خواندن با صدای بلند)
کسانی که استفاده (یا سوء استفاده) بیش از حد از صدایشان می کنند، گرهک های کوچکی بر روی تارهای صوتیشان پدیدار می شود که باعث گرفتگی صدا می شوند.


البته این تنها علت گرفتگی صدا نیست. عفونت سینوس یا دستگاه فوقانی تنفس، مثلا هنگام سرما خوردگی، نیز تارهای صوتی را ملتهب می کند که به اصطلاح خروسک نامیده می شود.
هر حالتی که باعث سرفه های مکرر شود نیز ممکن است به گرفتگی صدا بیانجامد.

علت شایع دیگر گرفتگی صدا برگشت شبانه اسید معده به مری و گلو در هنگام خواب است. اشکال این برگشت در این است که انسان متوجه آن نمی شود. یکی از نشانه های آن بدبویی تنفس در صبح است. پس اگر گرفتگی صدا بدون دلیل و بدبویی تنفس صبحگاهی دارید، ممکن است برگشت شبانه اسید معده علت آن باشد.

آلرژی ها هم می توانند عامل غیر مستقیم گرفتگی صدا باشند، چون باعث سرفه کردن، تنفس از دهان و آبریزش بینی به داخل حلق می شوند که التهاب تارهای صوتی را به همراه دارد. چیزهایی مثل سیگار کشیدن و بخار مواد شیمیایی هم تارهای صوتی را تحریک کرده و گرفتگی صدا را به دنبال دارد.

سیگاری ها از طریق دیگری نیز دچار گرفتگی صدا می شوند: با به وجود آمدن تومور سرطانی یا رشدغیر عادی تارهای صوتی. این دومورد در سیگاریها بیشتر از سایرین دیده می شود.
در تمام این موارد، خشکی هوا گرفتگی صدا را تشدید خواهد کرد.

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

گرفتگی صدا بیش از دو هفته طول کشیده باشد.
گرفتگی صدا بدون وجود سرما خوردگی، آلرژی یا آسیب روی داده باشد.
همراه با گرفتگی صدا، برجستگی یا ورمکردگی در گردن، درد به هنگام حرف زدن یا ترشح سبزفام از بینی وجود داشته باشد.

درمان گرفتگی صدا

به صدایتان استراحت بدهید.
سکوت کامل بهترین راه بهبود گرفتگی صداست. لااقل از پچ پچ کردن و فریاد زدن بپرهیزید. پچ پچ فشار زیادی بر تارها وارد می آورد. اگر لازم است، با صدای آرام حرف بزنید.

گلو را مرطوب کنید.
استنشاق بخار آب داغ از درمانهای بسیار موثر است. از دوش آب گرم یا دستگاه بخور کمک بگیرید. گذاشتن دستگاه بخور در اتاق خواب از خشک شدن هوای آن جلوگیری می کند.
در درون بدن هم به آب کافی نیاز دارید. خوردن آب را به قدری زیاد کنید تا ادرار بی رنگ شود. خوردن روزانه 10 تا 12 لیوان آب کافی است.

سوپ مرغ بخورید.
اگر دچار گرفتگی صدا در اثر سرماخوردگی شده اید، سوپ مرغ یا سیر بخورید. گرمای آن گلو را مرطوب می کند و سیر کم کننده ترشح مخاطی است.

ترشحات مخاطی را کم کنید.
داروهای کاهش دهنده ترشحات مخاطی بخورید.اما مصرف داروهای ضد حساسیت باعث خشکی گلو می شوند. داروهای ضد احتقان هم در کاهش مخاط موثرند. اما درصورتیکه بیماری قلبی دارید قبل از مصرف آین داروها با پزشک مشورت کنید، چراکه بعضی داروهای ضد احتقان باعث بالا رفتن فشارخون می شوند.

آسپرین نخورید.
در التهاب ناشی از سرماخوردگی تارهای صوتی، آسپرین باعث ازرده شدن بیشتر آنها می شود و گرفتگی صدا را تشدید می کند. در صورت لزوم از مسکن های دیگر استفاده نمایید.

سرفه نکنید.
برای جلوگیری از سرفه کردن و آسیب بیشتر به تارهای صوتی، از داروهای ضد سرفه و خلط آور استفاده کنید.

قرقره نکنید.
برخلاف عقیده شایع، قرقره کردن با دهانشویه، عملا گرفتگی صدا را بیشتر می کند. بیشتر دهانشویه ها دارای الکل هستندو تارهای صوتی را بی آب می کنند. البته محلول های قرقره اصلا به تارهای صوتی نزدیک هم نمی شوند بلکه خود عمل قرقره کردن مضر است، چون تارهای صوتی را به هم زده و تورم آنها را بیشتر می کند.

کافئین نخورید.
کافئین موجود در قهوه، کولا و شکلات یک عامل خشک کننده گلو است و کمکی به تارهای صوتی نمی کند.

پیشگیری

اگر یک بار دچار گرفتگی صدا شدید، می توانید از تکرار آن جلوگیری کنید:

خود را گرم کنید: کسی که زیاد از صدایش استفاده می کند، یک ورزشکار صوتی است و مانند هر ورزشکار دیگری باید قبل از شروع مسابقه خود را گرم کند. شما هم قبل از سخنرانی با آواز خواندن کمی گلویتان را تمرین بدهید.
ماهیچه های گردن را با دست به آرامی بمالید و به راحتی نفس بکشیدو آرواره را ازاد بگذارید. شانه هایتان را در جهات مختلف بگردانید و آنها را به آرامی تکان دهید. چند جرعه آب بنوشید. زبان را کمی در دهان حرکت دهید و بیرون بیاورید. چند خمیازه بکشید و با لبهای بسته صداهای آرامی را ادا کنید تا لرزش آنها را حس کنید.
بعد از سخنرانی یا کنسرت نیز همین کارها را تکرار کنیدتا دچار گرفتگی صدا نشوید.

گلو را تحریک نکنید: دود سیگارف بخارهای شیمیایی و خاک اره سبب گرفتگی صدا می شوند. سیگار نکشید و با سیگاریها همنشین نشوید. در جاهایی که مواد محرک و خاک اره وجود دارد، ماسک بزنید.

صدا را صاف نکنید: صاف کردن صدا عادت بدی است که ترک آن سخت است. به جای آن اب دهان را قورت بدهید. یک عمل بلع را به آرامی انجام دهید، انگار واقعا لقمه ای را قروت می دهید.این کار احساس وجود چیزی در گلو را از بین می برد.

نزدیک به هم حرف بزنید: اگر در محیط پر سروصدایی مجبور به صحبت با کسی هستید، در میدان شنوایی او صحبت کنید. بهترین روش حرف زدن رودر رو استکه در آن شنونده حرکات لبها را نیز می خواند.

منبع : http://www.tarannom.org/?sn=news&pt=full&lang=&id=74


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب